Verslag Bijeenkomst Probus Santpoort d.d. 17 april 2024

Afwezig met kennisgeving: Hugo, Piet, Hans

 

 

 

 

Mededelingen.

o Diverse interessante activiteiten worden gemeld:
Ruud: Classical Tour, fietstocht met 4 korte concerten in onze omgeving, Moederdag, 12 mei 2024 (nadere informatie zie: www.classicaltour.nl ).

o Herinnering grote excursie naar Hoorn, Medemblik en Enkhuizen (woensdag 15 mei 2024). Deze week komt de uitnodiging. Vergeet niet op te geven of je museumjaarkaart o.i.d. hebt.

o Nogmaals wordt de naam van mogelijk nieuw lid genoemd, er wordt geen bezwaar geuit. (Naam niet in dit verslag vanwege privacy).

Borrel wordt aangeboden door Gideon (kroonjaar!). Felicitaties en dank van de aanwezigen.

Commissiesamenstelling 2024-2025

Nieuwe-leden-commissie: Gert, Henk, Ruud en Walter (als inkomend voorzitter)
Kerstcommissie: René en Erik
Excursiecommissie: Peter en Ton
Bestuur: Steven, Wim en Walter
Backbenchers: overige leden.

(ALV) Bijeenkomst Woensdag 18 september 2024

Afgesproken wordt dat alle leden een karakteristieke foto insturen over iets dat zij beleefd hebben tijdens de komende zomerperiode en daar drie minuten (met wekker!) iets over vertellen. Foto’s graag opsturen aan onze ICT- manager (Peter).
Mogelijk wordt de bestuursoverdracht verplaatst naar Oktober.

Presentatie Anne Johan Heringa over watermanagement

 

Lader Bezig met laden...
EAD logo Duurt het te lang?
Opnieuw laden Laad het document opnieuw
| Open Openen in nieuwe tab

 

Dit is de derde lezing in een serie, en Anne Johan meldt op voorhand dat hij graag nog een vierde, over heden en toekomst, zou willen geven.

Deze lezing bestrijkt de 19e en 20e eeuw tot en met de Watersnoodramp in 1953 en het Deltaplan.
Koning Willem I was de ‘kanalenkoning’ die belangrijke kanalen heeft laten aanleggen. Het was echter, na de Franse overheersing, ook een periode van financiële zorg. Met de grondwet van 1848 en het meer gestructureerde beleid onder Thorbecke kon de waterhuishouding verder op orde worden gebracht. Dit resulteerde onder meer in de aanleg van de Nieuwe Waterweg en het Noordzeekanaal.

Al het water in Nederland, vaak opgestuwd door stormen, leidde tot grote overstromingen, die ‘moderner’ watermanagement nodig maakte. Inpoldering van grotere oppervlakken en diepe meren werd mogelijk door de ontwikkeling van stoomgemalen, zoals in het geval van de Haarlemmermeer. Aan de bouw van de twee genoemde grote waterwegen ging een lange periode van discussies over randvoorwaarden, financiën en voorkeuren vooraf. De uitvoering, eind 19e eeuw, was wel een ‘boost’ voor Rotterdam en Amsterdam als vooraanstaande internationale havens.
De grote overstroming rond de Zuiderzee (1916) resulteerde uiteindelijk in een plan (van Lely, met wetenschappelijke hulp van Lorentz) met de Afsluitdijk en de bekende inpolderingen in het IJsselmeer.

In de Tweede Wereldoorlog werd water ingezet als verdedigingsmiddel, maar ook als ook als middel om te vergelden. Ondanks veel discussies over veiligheid in Zeeland werd die provincie en zuidwest Nederland geteisterd door een watersnoodramp in 1953 met veel doden en menselijk leed. Het was duidelijk dat dit gebied beter beschermd moest worden. Daartoe werd het Deltaplan ontwikkeld en uitgevoerd.

Ook deze lezing van Anne Johan was weer zeer interessant en leidde tot vragen over het gevoel van veiligheid voor de stijgende zeespiegel…. We zien uit naar het laatste deel van de cyclus!

Santpoort Zuid, 17-4-2024

Enable Javascript